meny mobile
Tillbaka

True Stories of Castaways and Other Survivors

av Ina Christel Johannessen

Den norska koreografen Ina Christel Johannessen skapade våren 2011 ett nytt verk för Cullberg. Åtta av kompaniets dan­sare medverkar i stycket med titeln True Stories of Castaways and Other Survivors som hade världspremiär på Dan­sens Hus Lilla scen i Stockholm den 25 februari 2011.

Verkets namn, True Stories of Castaways and Other Survivors, fann Ina Christel Johannessen i undertiteln på en äventyrsbok med överlevnadshistorier om personer som bland annat varit skeppsbrutna. Öar har varit en utgångspunkt för Ina i skapandet av det nya verket; en ö kan symbolisera både räddning och fångenskap. Hon vill titta på mänskliga relationer – längtan efter tillhörighet och behovet av avskildhet, ensamhet som ett val eller ett tvång, utanförskap, längtan, närhet och distans. Varje ord i titeln har haft betydelse för Ina som tillsammans med dansarna vrider och vänder på dess innebörd. Koreografin kommer att spela med kontraster och motsatser. Något vackert blir fult, det som verkar starkt visar sig vara skört medan det sköra kan bära på en oanad styrka.Åtta av Cullbergs dansare medverkar i föreställningen, som ingår i Cullbergs satsning på verk i ett intimare format för mindre scener. Förra året dansade Cullberg Benoît Lachambres verk JJ’s voices och xspec­tacle av koreografen Crystal Pite under samlingstiteln Up Close på Dansens Hus Lilla scen. Programmet blev en framgång, biljetterna tog slut långt före premiären i november och dansades ännu några gånger för utsålda salonger under vintern 2010. Tillsammans med Ina Christel Johannessen gör Cullberg nu för andra gången entré på en mindre scen som ger publiken möjlighet att komma närmare dansarna och för kompaniet att turnera till fler platser.

Ina Christel Johannessen är konstnärlig ledare och koreograf för det norska dans­kompaniet Zero Visibility Corp med bas i Oslo. Kompaniet slog igenom internatio­nellt 2003 med verket it’s only a rehearsal som blev en stor succé och dansades över hundra gånger. Zero Visibility Corp turnerar regelbundet i Europa, senast med tre olika verk. Ina utbildade sig vid National College of Performing Arts in Oslo, där hon nu undervisar i koreografi. En viktig del av Inas arbete och konstnärliga profil har varit hennes nära samarbete med det norska nationalkompaniet i samtida dans; Carte Blanche i Bergen. Sedan 1992 har Ina Christel Johannessen skapat tretton helaftonsverk för kompaniet. Ina har också samarbetet med flera internationella kompanier och institutioner, bland dem Helsinki City Dance Company, Operabaletten i Stockholm, Scottish Dance Theatre, Iceland Dance Company, Nationaltheatret i Oslo, Dans- och Teaterakademien i Helsingfors och the National College of Performing Arts, också i Oslo. Inas verk kännetecknas av stark energi i de fysiska rörelserna tillsammans med poetiska och ofta teatrala element. Hon är också delaktig i skapandet av ljus och scenografi som spelar avgörande rol­ler i hennes verk. Musiken i Ina Christels stycken består ofta av elektroniska verk av internationella kompositörer, antingen nya eller bearbetade.

Under 2010 skapade Ina Christel Johannessen nya verk för Oldenburg Tanztheatre, Carte Blanche och Zero Visibility Corp. Under 2011 skapar hon förutom True Stories of Castaways and Other Survivors även nya verk för sitt eget kompani och för Den Norske Opera og Ballett.

Längd: ca 60 minuter.

Recensioner

”True stories of castaways and other survivors” är ett bild- och associationsrikt verk. Stramt och hantverksmässigt mycket precist sammanhållet på det sätt som utmärker Ina Christel Johannessens verk.” Dagens Nyheter

”Samtliga dansare ges möjlighet att skulptera fram sin del av verket, som inleds med en suggestiv kollektiv scen som skulle kunna tolkas som att en skeppsbruten (”castaway”) fångats i ett våldsamt hav. En scen som Victoria Roberts fyller av suggestiv energi som låter ana den kraft som krävs för att överleva mot alla odds.” ”Johannessen lyfter fram styrkan hos dem som vi vanligtvis ser som offer. Men också smärtan som uppstår när kampen förloras. Slutscenen är lika rörande som vacker och fångar upp stämningarna i det suggestiva ljudcollage som fungerar som ett slags auditiv scenografi.” Scentidningen Nummer

Av:
Ina Christel Johannessen

Scenografi & Kostym:
Graa Hverdag as

Ljusdesign:
Kyrre Heldal Karlsen

Konsult:
Cecilia Roos

Koreografassistent & Repetitionsledare:
Thomas Zamolo

Musik:
Elegi, Skodvin, Gultskra, Irisarri, Ø+Noto, Autechre

Överlevnadsprov som ger mersmak.

Svenska Dagbladet

Tidigare föreställningar

Konserthuset, Christina Nilsson-salen, Växjö
Stadsteatern, Skövde
Medborgarhuset, Säffle
Kulturhuset, Bollnäs

Av:
Ina Christel Johannessen

Scenografi & Kostym:
Graa Hverdag as

Ljusdesign:
Kyrre Heldal Karlsen

Konsult:
Cecilia Roos

Koreografassistent & Repetitionsledare:
Thomas Zamolo

Musik:
Elegi, Skodvin, Gultskra, Irisarri, Ø+Noto, Autechre