The Strindberg Project

Nya verk av Tilman O’Donnell och Melanie Mederlind

Pressröster
"...humoristiskt och effektfullt..." Aftonbladet

"Lyrisk atmosfär" Svenska Dagbladet
"...lekfullhet och humor." Svenska Dagbladet
"...slående vacker och tankeväckande meditation..." Dagens Nyheter
"en lisa" Dagens Nyheter

Uppfattningarna om August Strindberg är många. Våren 2012 bjuder Cullbergbaletten in koreografen Tilman O’Donnell och regissören Melanie Mederlind att inspireras av, kommentera eller göra motstånd mot ikonen Strindberg. De skapar varsitt dansverk till en helaftonsföreställning som har premiär på Dansens Hus stora scen i Stockholm 15 mars 2012. Cullbergbaletten möter Strindberg i en ny form. Exklusivt, oväntat och nära.

Strindberg är död. Ett levande konstnärskap blir ikon och symbol. Det är utgångspunkten i Tilman O’Donnells nya verk. Vilken roll spelar ikoner och vad är det egentligen vi hyllar? Är det den konstnärliga gärningen eller idén om konstnären? Riskerar vi att urholka verken genom att skapa konstnärsikoner? Vad kan en död kropp säga?

De sista åren av sitt liv övergav Strindberg i stort sett skönlitteraturen och ägnade sig åt att försöka bemästra det kinesiska språket. ”Nu kommer kineserna, det vore kanske på tiden att lära sig deras språk!” utropar han i en av sina texter. De publicerade resultaten av Strindbergs språkvetenskapliga studier har utdömts av både dåtidens och eftervärldens språkforskare, men de är resultatet av en jättelik satsning av Sveriges störste författare och visar prov på hans svindlande associationsförmåga. I form av en stiliserad språklektion blir Strindbergs fria associationsbanor och tankebryggor utgångspunkt för regissören Melanie Mederlind och dansarnas undersökning av språket. Vi lyssnar, upprepar och översätter. Ur det obegripliga framträder plötsligt något vackert och skört som vi alla kan förstå och dela. Den mångspråkiga ensemblen sveps in av ekon och projektioner, ord och bilder blandas med minnen och fantasier. Språket studsar mot en ständigt skiftande idé om Kina ur det förflutna och från framtiden – som landskap, dröm och dikt. 

2012 är det hundra år sedan August Strindberg gick bort och året kommer att präglas av en mängd aktiviteter, både i Sverige och utomlands, som tar sin utgångspunkt i Strindbergs konstnärliga gärning inom olika konstområden.

August did not have what is commonly considered good taste as far as furniture is concerned
Idé, regi, kostym, scenografi: Tilman O’Donnell 
Scenografi och ljusdesign: Thomas Zamolo
Ljuddesign: Mårten Ihre
Koreografisk assistent: Cyril Baldy
Verket är skapat av Tilman O'Donnell tillsammans med dansarna.

Translations
Idé, regi, dramaturgi och scenbild: Melanie Mederlind
Koreografi: I samarbete med dansarna 
Kostym: Ulrika van Gelder
Ljuddesign: Mårten Ihre
Dramaturg: Marc Matthiesen

Föreställningens längd cirka 2 timmar inklusive paus, med reservation för ändringar.

THE STRINDBERG PROJECT SAMPRODUCERAS MED FESTSPIELHAUS ST PÖLTEN, ÖSTERRIKE.

Lärarhandledning (PDF) 

Läs merMinska

KOREOGRAF

Melanie Mederlind

Tilman O'Donnell
Tilman O’Donnell är dansare och koreograf, född 1981. Han är uppvuxen i USA och utbildad vid National Ballet School i Toronto, Kanada. Han har tidigare varit dansare i GöteborgsOperans Balett, Staatstheater Saarbrücken och Cullbergbaletten. Sedan 2007 dansar han i The Forsythe Company i Frankfurt. Han debuterade som koreograf 2002 och har vunnit första pris i flera inter-nationella koreograftävlingar i samarbete med dansaren och koreografen Shintaro Oue. 2005 utnämndes han till både ”Dancer to watch” och ”Choreographer to watch” av den ledande europeiska danstidningen Ballet Tanz. Våren 2010 Sverigedebuterade han som koreograf med det uppmärksammade verket This is för GöteborgsOperans Balett.

Koreograf

Melanie Mederlind

Melanie Mederlind
Regissören Melanie Mederlind, född 1972, examinerades från Dramatiska institutets regiutbildning 2004. Det är första gången hon skapar ett verk för dansare. Hon började arbeta på Riksteatern 2004 där hon regisserade fem produktioner, varav senast Oskuld av Dea Loher. Hon har etablerat sig som regissör av främst tyskspråkig samtida dramatik och har introducerat flera tyskspråkiga dramatiker i Sverige. Hon regisserade bland annat den svenska scenpremiären för Elfriede Jelinek. Hon nominerades till Hedda-priset 2008 för bästa regi, för sin produktion Ulrike Maria Stuart på Nationaltheatret i Oslo. Hennes produktioner har blivit inbjudna till festivaler i Norge och Finland, och nu senast Svenska Teaterbiennalen 2011. I våras regisserade hon Heliga Johanna från Slakthusen av Bertolt Brecht på Folkteatern i Göteborg, där hon för närvarande är Artist in residence.

VIDEO

VIDEO

VIDEO

VIDEO

VIDEO

Repbilder Translations, M. Mederlind

Repbilder nytt verk, T. O'Donnell