Plateau Effect

Pressröster Plateau Effect

"Brutalt, briljant och svindlande av Cullbergbaletten"
"...en gåtfull och intelligent balett med genial final."
"Den långa upptakten är rent fabulös. Svindlande, gåtfullt vacker och ger prov på Jefta van Dinthers koreografiska signum: förmågan att utifrån en nästan simpel konkretion skapa ett lika intelligent som sensuellt associativt rörelseflöde."
"Cullbergbaletten gör Plateau Effect till ett flödande och genuint ensembleverk."
"Finalen är simpelt genial. När en dansare till slut lyckas bryta sig loss ur kollektivet och frigöra sig från tingets metamorfoser vet man att slutet är nära. Likväl blir finalen lika överraskande som bedårande briljant."
Dagens Nyheter

"Under världspremiären av van Dinthers senaste verk, skapar nio dansare tre underbara världar."
"Hallucinatorisk, aldrig tidigare visat, det är som att vi tittar på en film."
"... det är en mjuk, formbar, lockande värld. När dansarna äntligen går upprätt igen är de helt transformerade, varelser från en annan planet. Oändlig energi vibrerar genom deras böljande kroppar, den genererade hettan strömmar mot publiken. En publik som nu tyvärr måste lämna van Dinthers universum."
"...härligt vacker."
Theaterkrant


"Jefta van Dinther (SE / NL) skapar en överväldigande värld för internationella Cullbergbaletten (Stockholm) där dans, material, ljud och ljus är lika viktiga. Kraften och ansträngningen hos dansarna, i samspel med materialen, skapar vackra bilder på scenen. Platåeffekten känns, men är absolut inte ointressant."
"Van Dinther och Cullbergbaletten visar att både "experiment" och installation passar bra på en stor scen."
Dans Magazine 

Hösten 2011 satte koreografen Jefta van Dinther upp The Way Things Go med Cullbergbaletten på Kulturhuset i Stockholm. Den koreograferade händelsekedjan om orsak och verkan, som fick sin urpremiär 2009, gjorde stor succé och van Dinther hyllades för sin uppfinningsrika koreografi. Nu skapar Jefta van Dinther ett nytt verk direkt för Cullbergbaletten, denna gång för de stora scenerna, med nio av kompaniets dansare. Plateau Effect har urpremiär sommaren 2013.

I sitt nya verk vill Jefta van Dinther vilseleda och utmana publiken med en fusion av koreografi, ljus, ljud och scenbild. Verket pendlar mellan dansarna och deras rörelser, och materialen de interagerar med. Fram träder koreografins kärna. Grundläggande element blandas och vecklar ut sig till hisnande storhet, där det råa möter det psykedeliska. I denna skärningspunkt mellan faktum och fantasi, sätter Plateau Effect vår förmåga att överträda här och nu på prov.

I Plateau Effect liknar dansarna ett samhälle i konstant och rotlös rörelse genom olika landskap. Kommunikation,  transport, byggande och bosättande blir koreografi och enar dansarna i ett försök att skapa något mer än en ensam person kan åstadkomma. Genom kropp och röst, genom ljud, ljus och material, böljar sig denna kraft  fram och tillbaka mot publiken. Försjunket i David Kiers ljudlandskap, med ljusdesign av Minna Tiikkainen och scenografi av SIMKA, rusar verket fram genom dansarnas arbete. Vibrerande och ohejdbart.

 - Med Plateau Effect vill jag fortsätta utveckla utforskandet av varseblivning. Jag vill att kroppen, ljuset och ljudet bokstavligen ska bre ut sig och nå fram till publiken på ett direkt sätt, utan att behöva tolkas. Jag vill ge publiken en möjlighet att vistas i något som de inte känner igen. Titeln Plateau Effect refererar till ett tillstånd av stabil utveckling och produktivitet som efter ett tag når en utplaning, säger Jefta van Dinther om sitt nya verk.


 

Plateau Effect (2013)
Koreografi: Jefta van Dinther
Ljuddesign: David Kiers, inklusive specialkomponerad musik med sång av Sigridur Kristjansdottir baserad på Friday Night av Chinawoman, ny text av Jefta van Dinther
Scenbild: SIMKA
Ljusdesign: Minna Tiikkainen
Repetitionsledare och koreografassistent: Thomas Zamolo
Konstnärliga rådgivare: Frédéric Gies, Kristine Slettevold och Robert Steijn

Längd cirka 60 minuter, ingen paus.
Med nio dansare i Cullbergbaletten.

Urpremiär på Julidans i Amsterdam 11 juli 2013 

Fler pressröster Plateau Effect

"During the world premiere of Van Dinther's newest creation, nine dancers construct three wondrous worlds."

"Hallucinatory, never shown before, it seems to be a film that we are looking at."

"... it is a soft, smooth, seductive world. When the dancers finally walk upright again, they are totally transformed, creatures from another planet. Infinite energy vibrates through their undulating bodies, the generated heat streaming towards the audience. An audience that now, alas, has to leave Van Dinther's universe."
Theaterkrant

"...delightfully beautiful."
Het Parool 

 

Läs merMinska

KOREOGRAF

Jefta van Dinther (SE/NL), född 1980, är koreograf och dansare, verksam från Stockholm och Berlin. Han växte upp i Sverige och flyttade sedan till Nederländerna där han 2003 utexaminerades från Amsterdam School of the Arts (MTD). Jefta framträder både som soloartist och i samarbete med andra artister. För närvarande turnerar han med sitt nya verk THIS IS CONCRETE (2012), skapat tillsammans med Thiago Granato, och GRIND (2011), ett samarbete med ljusdesignern Minna Tiikkainen och ljudkonstnären David Kiers. Jefta har också skapat verken The Blanket Dance (2011) som sattes upp i samarbete med Frédéric Gies och DD Dorvillier, Kneeding (2010), The Way Things Go (2009), IT’S IN THE AIR (2008) skapat tillsammans med Mette Ingvartsen. The Way Things Go finns på Cullbergbalettens repertoar sedan hösten 2011. 

Förutom att dansa i sina egna föreställningar framför Jefta också andras verk. Han har engagerats av ett flertal andra koreografer, bland andra Xavier Le Roy, Mette Ingvartsen, Ivana Müller, Kristine Slettevold, Frédéric Gies, Keren Levi och Leine & Roebana. Han delar även sina metoder och erfarenheter genom att undervisa i koreografi. Tillsammans med Frédéric Gies är Jefta van Dinther konstnärlig ledare för masterprogrammet i koreografi vid Dans och Cirkushögskolan i Stockholm. Jefta van Dinther har tilldelats Birgit Cullberg-stipendiet och fick våren 2013 ett treårigt verksamhetsstöd från Kulturrådet och Stockholms stad. I juli 2013 har hans nya verk för Cullbergbaletten; Plateau Effect, urpremiär. www.jeftavandinther.com

Kompositör/Ljuddesigner

David Kiers

David Kiers (NL) har en examen från the Royal Conservatory i Den Haag, Nederländerna. De senaste åren har han som bild- och ljudkonstnär främst samarbetat med Gideon Kiers och Lucas van der Velden i the Telcosystems moniker. Deras utforskande av ett personligt språk i datorgenererade abstrakta bilder och ljud har resulterat i en rad föreställningar, installationer och kortfilmer som har visats och nominerats till priser över hela världen, exempelvis Sonar/Barcelona, de Appel/Amsterdam, International Short Film Festival/Oberhausen, Boijmans van Beuningen/Rotterdam, ArsElectronica/Linz, Cyberarts Festival/Boston, International Film Festival Rotterdam, Transmediale/Berlin och Wood Street Galleries/Pittsburgh USA. 2009 mottog Telcosystems the Gus Van Sant Award för bästa experimentella film för deras kortfilm Loudthings. David Kiers har skapat musik till flera teater- och videoproduktioner, bland dem Jefta van Dinthers tre senaste föreställningar Kneeding, GRIND och THIS IS CONCRETE.

MUSIK

Plateau Effect part one (19:18)
Composer: David Kiers
Inspired by the original song "Friday Night" by Chinawoman.
Vocals: Sigridur Kristjansdottir
Interpretation of lyrics : Jefta van Dinhter

Plateau Effect part two (24:16)
Composer: David Kiers

Plateau Effect part three (19:14)
Composer: David Kiers

Ljusdesigner

Prisbelönade ljusdesignern Minna Tiikkainen (född 1969 i Helsingfors) började experimentera med ljus när hon studerade konst. Hennes fascination för ljusets immateriella kvalitéer ledde henne till studier i ljusdesign vid Theater Academy of Finland där hon tog examen 2002. Hon flyttade därefter till Amsterdam och startade en internationell karriär inom scenkonsten. Hennes arbete är starkt med ett minimalistiskt uttryck och har en stor betydelse för föreställningens helhet. Hon har arbetat med bland andra Nicole Beutler, Jefta van Dinther, Mette Ingvartsen, Keren Levi, och Kate McIntosh.

SCENOGRAFER

SIMKA Foto: Micha Pedan

SIMKA är projektnamnet för bildkonstnärerna Simon Häggbloms och Karin Linds gemensamma konstnärliga verksamhet. Genom SIMKA kombinerar de sitt kunnande från bildkonst, scenografi och landskapsarkitektur.

Centralt för deras arbete är undersökandet och skapandet av olika rum och platser för mänsklig interaktion. De rör sig i spänningsfält mellan urbanitet och natur, fiktion och vanevärld. Verken är mer eller mindre permanenta, placerade i luckorna, de solitära eller upplösta rummen hos den offentliga eller privata sfären.

SIMKA har varit verksamma i 12 år och har under de senaste åren genomfört flera större offentliga uppdrag, O- muren, Henriksdalshöjdens förskola (Nacka Kultur), Underlandet, Kriminalvårdsanstalten Hall i Södertälje (Statens Konstråd), Sången från skogen, Igelstaverket, Södertälje (Söderenergi Kraftvärme AB), Les Trois Mages, utanför Notre dame i Reims för festivalen Reims Scènes d’ Europe, Frankrike. Scenografi och kostym till Tusen År hos Gud – koreografi & regi Margaretha Åsberg på Elverket, Dramaten i Stockholm.

Kommande produktioner; Leonora Carrington, scenografi och konstinstallationer för Unga Klara, projekt för Orgeval Foyer Remois & La Friché Artistique samt Reims Scénés d’Europe i Reims, Frankrike, utställningar på Körsbärsgården konsthall, 2–21 juli, 2013, Gotland.

Luleå Konsthall och Baltic Sea, kulturhuvudstadsprojekt i Umeå och i Riga, i samarbete med Norrlandsoperan, Gallery Noass i Riga, Lettland och Pori Art Museum, Pori, Finland, 2014.

Karin Lind har en egen karriär som scenograf för teater och dans med över 100 produktioner de senaste 20 åren.

www.simka.se

VIDEO: TRAILER

VIDEOINTERVJU

REPETITIONSVIDEO

Pressbilder

Repetitionsbilder

Klicka på bilden ovan för större version av bildspelet.