High heels too

Den kanadensiske koreografen Benoît Lachambre har skapat ett nytt verk för sex dansare i Cullbergbaletten. Idén till verket fick Lachambre när han arbetade med ett dansprojekt på en burleskklubb i Montréal och skapade ett solo på höga klackar för en dansare. Det nya verket High heels too som skapas direkt för Cullbergbaletten har urpremiär 1 mars 2013 i Hörsalen, i Kulturhuset, mitt i Stockholm vid Sergels Torg. Lachambre samarbetar med bildkonstnären Laurent Goldring, kostymdesignern Alexandra Bertaut, båda verksamma i Paris, och den New York-baserade kompositören Hahn Rowe. High heels too är en unik presentation av Benoît Lachambres egna rörelsespråk och Cullbergbalettens starka scenpersonligheter.

I sitt förra verk för kompaniet, JJ’s voices, tog Lachambre sin utgångspunkt i Janis Joplins musik. Dansarna bar hennes sånger genom sina kroppar. Verket har efter snart tre år på Cullbergbalettens repertoar blivit en succé på de internationella scenerna.


High heels too (2013)
Koreografi Benoît Lachambre
Musik Hahn Rowe
Installationskoncept Laurent Goldring, framtaget av Alexandra Bertaut och Laurent Goldring
Video Laurent Goldring
Kostymdesign Alexandra Bertaut
Ljusdesign Fredrik Rydehäll
Koreografassistenter Hanna Hedman och Lisa Drake

Dansare: Jac Carlsson, Mirko Guido, Johanna Lindh, Gesine Moog, Adam Schütt, Patricia Vázquez

Längd cirka 60 minuter, ingen paus.

Läs merMinska

TRAILER

VIDEO

Pressklipp

"Avgörande och rent enastående är musiken. Om det finns en berättelse i High heels too så berättas den i Hahn Rowes utsökt raffinerade musik live-electronica. Som intimt påverkar och påverkas av allt som sker på scenen. Från först knappt hörbara knaster och glitch, till återkommande syntestisk fågelsång och isande stråkar.

Hahn Rowe skapar ett rum i rummet, som både fördjupar och förstärker helheten. High heels too är kanppast en dansant kioskvältare, men ett av de mest poestiskt tankevöckande verk jag sett med Cullbergbaletten.

Smalt, ändå inte svårt. Definitivt sublimt. Absolut betagande."
Örjan Abrahamsson, Dagens Nyheter 3 mars 2013

"High heels too är en perspektivlek med kropp, genus, rum, laddningar och förskjutningar mellan det artificiella och intuitiva - något som Hahn Rowes subtila komposition av ljud och elektroniska beats understryker. Det är ett verk som rör sig från yta till insida med accelererande puls. Med sina skulpturala kvaliteter hade det även passat på en konsthall - först mot slutet börjar verket dansa."

"Rörelserna fortplantas från ryggraden och ut. Där finns kärnan i Lachambres kroppsmedvetna rörelsefilosofi. Utanverket hjälper oss att se; den visuella och audiella helheten fångar intresset nästan hela vägen. Det hade kunnat bli banalt, men är suggestivt och vackert."
Anna Ångström, Svenska Dagbladet 3 mars 2013 

"High heels too är en poetisk lek med samspelet mellan kroppen och allt det som bidrar till att förändra dess ursprungliga form, eller om man så vill, en betraktelse över människans besatthet av att förändra sin identitet." Lena Andrén, Nummer.se, 2 mars 2013


 

Koreograf

Benoît Lachambre Foto: Carl Thorborg

Benoît Lachambre är koreograf, artist, improvisatör, lärare och konstnärlig ledare för det egna kompaniet Par B.L.eux. i Montréal, Kanada. Han har varit en del av den internationella dansscenen de senaste trettio åren och har under hela sin karriär arbetat utforskande med rörelsen och dansen. Visuella element och inslag av performance finns alltid med i hans verk. Par B.L.eux arbetar med samtida och gränsöverskridande koreografiska verk och har ett nära samarbete med koreografer och konstnärer över hela världen. Benoît Lachambre har medverkat i ett antal filmer och är flerfaldigt prisbelönad för sina verk. JJ’s voices för Cullbergbaletten hade urpremiär i november 2009 och var hans första arbete i Sverige.

Kompositör

Hahn Rowe Foto: Alexandra Giertz

Kompositören, producenten och multiinstrumentalisten Hahn Rowe har arbetat med bland andra Hugo Largo, David Byrne, Antony and the Johnsons, Glenn Branca, Swans, R.E.M., Moby, och Foetus. Han har belönats med NY Dance and Performance Award (Bessie) tre gånger och hans mångåriga samarbete med Berlin/Bryssel-baserade koreografen Meg Stuart (Damaged Goods) har resulterat i åtta helaftonsverk för dans- och teaterscenen. Han är också verksam som kompositör för film och teve och har bland annat skapat musik till filmer som Clean, Shaven av Lodge Kerrigan, Spring Forward av Tom Gilroy, Married in America av Michael Apted och Sing Your Song av Susanne Rostock.

Visual artist

Laurent Goldring Foto: Alexandra Giertz

Laurent Goldring är född i Paris 1957 där han han bor, skulpterar, tecknar och skapar videokonst. Han studerade filosofi och därefter foto, video och multimediakonst. Sedan 1995 har hans arbete varit inriktat på att framställa kroppar och ett ifrågasättande av den analoga (foto, film, video) bildens dominerande ställning genom att visa hur begränsande den kan vara. Hans arbete har varit viktigt för en mängd koreografer som arbetar med samma frågor. Han arbeter för närvarande med yta, utifrån idén att ytan är organisk. Den här idén har lett till verk skapade i samarbete med koreograferna Saskia Hölbling och Isabelle Schad. Installationen som skapats för Benoît Lachambre i High heels too är direkt sammanlänkad med denna process, liksom hans senaste filmer. 

Kostymdesigner

Alexandra Bertaut

Alexandra Bertaut är född 1973 i Paris och lever och arbetar i Paris och på andra ställen. Hon beskriver sig själv som en upptäckare, en utforskare som ser kroppen som ett subjekt, inte som en förevändning. Alexandra Bertaut arbetar med att definiera och skapa utrymmen och med relationer mellan t ex identitet- individualism, mångfald - social varelse. Hon började studera konst, mode och design och fortsatte sedan sitt utforskande tillsammans med bland andra Carlotta och Caterina Sagna, Edmond Russo och Shlomi Tuizer, Frank Micheletti, Fabrice Lambert, Maud Le Pladec , Herman Diephuis, Thomas Quillardet, Richard Siegal, Su-feh Lee och Benoît Lachambre.

Läs en intervju med Alexandra.

Koreografassistent

Hanna Hedman Foto: Alexandra Giertz

Hanna Hedman utbildade sig vid Kungliga Svenska Balettskolan. Hon är diplomerad lärare i somatisk rörelse från The Body Mind Centering School. Sedan 1996 är hon bosatt i Frankrike. Som koreograf har hon gjort stycket California Roll i samarbete med Isabelle Schad och Good Work Productions. Verket uppmärksammades vid festivalen Tanz im August i Berlin och har turnerat internationellt. Hanna Hedman har arbetat som dansare, performanceartist och assistent till en mängd konstnärer, bland dem Alain Buffard, Philippe Blanchard, Nature Theatre of Oklahoma, Olga de Soto, Isabelle Schad, Fabrice Lambert och många fler. Hon har samarbetet med Benoît Lachambre i över tio år och High heels too är deras andra samarbete med Cullbergbaletten. 

Föreställningsbilder