meny mobile
Tillbaka

The Mental States of Sweden in Dance

av Mattias Andersson

Regissören och dramatikern Mattias Anderssons arbetar för första gången exklusivt med dansare och har skapat ett nytt verk tillsammans med Cullberg. The Mental States of Sweden in Dance är en fortsättning på Anderssons uppmärksammade dokumentära The Mental States of Gothenburg och The Mental States of Sweden.

Liksom i de tidigare uppsättningarna är ett omfattande dokumentärt intervjuprojekt tillsammans med sociologer och researchers utgångspunkten. Människor från skiftande sociala bakgrunder, från norr till söder i Sverige, får frågan: ”Finns det någon särskild händelse i ditt liv som du skulle vilja se dansad av Sveriges främsta danskompani?”. Föreställningen arbetas fram utifrån svaren. The Mental States of Sweden in Dance ska på dansens villkor försöka fånga ett slags mentalt tillstånd av Sverige idag. Ett 40-tal personer kommer att intervjuas och de autentiska rösterna ska finnas med i föreställningen som en ljudinstallation.

– Det är oerhört inspirerande att arbeta med dansare för en danskontext. Många av mina största scenkonstupplevelser har varit just dansföreställningar. Jag hoppas också att med detta samarbete kunna vidareutveckla mina tankar om kroppen, rummet, verklighet, fiktion och hur en människas livsberättelse kan transformeras till scenisk gestaltning, säger Mattias Andersson.

TVÅ FRÅGOR TILL KARWAN, 21 ÅR, HÄSSELBY

”Om du fick välja en händelse i ditt liv som Cullberg skulle dansa – vilken skulle du välja då?”

– När jag tog körkortet. Det var en lycka, en stor lycka. Det kändes overkligt. Jag började dansa. Jag klev ur bilen med min körlärare. Så började vi knäppa med fingrarna och dansa, bara jag och han. Det var utanför stället där man gör uppkörningar i Farsta, det var säkert människor som såg men det var inget vi tänkte på. Sen gick jag hem, ringde min pappa och berättade.

”På vilket sätt skulle dansarna dansa den här händelsen?”

– Dom ska springa runt nakna och bara skrika och vara helt exalterade, rulla på marken, hoppa och krama om varandra och dra varandra i håret. Allihop, dom ska vara helt galna och skrika och riva varandra, riva ner saker som står bredvid dom. Dom ska vara helt tokiga bara. Det ska vara opera bakom och så ska de göra massa konstiga rörelser och vara helt galna. Armarna går ju åt alla riktningar som går, de sparkas och flyger upp i luften, det sprattlas på golvet. Några av dom slår sig själva på ansiktet med båda händerna, drar sig i håret. Det ska ungefär se ut som om de skadar sig själva, men publiken ska få en känsla av att de bara är så glada och lyckliga. Glädjen sprider sig och dansen går in i deras hjärtan och publiken, det är som om de tittar rakt in i solen. Det är för starkt.

Mattias Andersson påbörjade sina dokumentära sceniska undersökningsprojekt med föreställningen The Mental States of Gothenburg på Angereds Teater, 2006. Projektet fick en fortsättning på Dramaten 2013 med The Mental States of Sweden.

Mattias Andersson är verksam som dramatiker och regissör och sedan 2006 konstnärlig ledare för Backa Teater som tillhör Göteborgs Stadsteater. Mattias Anderssons pjäser har spelats på bland annat Dramaten, Stockholms Stadsteater, Göteborgs Stadsteater, Malmö Stadsteater och internationellt i Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Ryssland, Rumänien och Serbien. 2006 nominerades Mattias Andersson till Nordiska Dramatikerpriset. Han tilldelades Svenska Ibsenpriset 2007 och för sin uppsättning av Brott och straff på Backa Teater fick han Expressens teaterpris 2007, Svenska Teaterkritikers pris 2007 och nominerades till Dagens Nyheters Kulturpris. Uppsättningen Lille Kung Mattias på Backa Teater tilldelades Svenska Teaterkritikers pris 2009. Radioteaterversionen av Brott och straff vann dramaklassen i internationella Prix Marulic 2010. Andersson tilldelades Svenska Dagbladets Thalia-pris 2013. Flera av Mattias Anderssons regiuppsättningar har också blivit inbjudna till internationella festivaler i. Belgrad, Washington, Köln, Helsingfors. 2015/2016 var han aktuell med en uppsättning av Dostojevskijs Idioten på Dramaten och våren 2016 med en internationell samproduktion, The Misfits, för det europeiska teaternätverket Prospero. Hösten 2016 spelades Anderssons Deformerad Persona på Dramaten.

The Mental States of Sweden in Dance är ett samarbete med Dramaten. Urpremiär 8 september 2017, på Elverket, Stockholm.

Regi:
Mattias Andersson

Scenografi och kostym:
Martin Falck

Ljuddesigner och kompositör:
Anna Sóley Tryggvadóttir

Ljusdesign:
Charlie Åström

Intervjuer:
Shang Imam

The Mental States of Sweden in Dance handlar om oss. Våga se den.

Dagens Nyheter

Tidigare föreställningar

Riksteatern Hallunda, Skolföreställning
Riksteatern Hallunda, Skolföreställning
Riksteatern Hallunda, Skolföreställning
Riksteatern Hallunda, Skolföreställning
Eskilstuna Teater, Eskilstuna
Vitabergsparken, Stockholm
Vitabergsparken, Stockholm
Vitabergsparken, Stockholm
Vara Konserthus, Vara
Stora Teatern, Göteborg
Elverket, Dramaten, Stockholm
Elverket, Dramaten, Stockholm
Elverket, Dramaten, Stockholm
Elverket, Dramaten, Stockholm
Elverket, Dramaten, Stockholm
Elverket, Dramaten, Stockholm
Elverket, Dramaten, Stockholm
Elverket, Dramaten, Stockholm
Elverket, Dramaten, Stockholm
Elverket, Dramaten, Stockholm
Elverket, Dramaten, Stockholm
Elverket, Dramaten, Stockholm
Elverket, Dramaten, Stockholm
Elverket, Dramaten, Stockholm
Elverket, Dramaten, Stockholm
Elverket, Dramaten, Stockholm
Elverket, Dramaten, Stockholm
Se fler datum

Regi:
Mattias Andersson

Scenografi och kostym:
Martin Falck

Ljuddesigner och kompositör:
Anna Sóley Tryggvadóttir

Ljusdesign:
Charlie Åström

Intervjuer:
Shang Imam